Om het werk als fitnesstrainer tijdens de Fitnesstrainer A opleiding goed te kunnen leren en uit te kunnen voeren moeten er enkele praktijkuren worden gemaakt tijdens de opleiding. Een van de onderdelen van het Fitnesstrainer A examen is het opstellen van een portfolio, dat bestaat uit een aantal opdrachten die in de praktijk uitgevoerd dienen te worden, en in het portfolio beschreven.
Dit portfolio geeft ook een beeld van wat er komt kijken bij het werken als basis fitnessinstructeur in een fitnesscentrum. Dit examenonderdeel toetst of de deelnemer in het werkveld op niveau 3 werkzaam kan zijn.
Wat moet er gebeuren?
De deelnemer begeleidt één of meerdere fitnessklanten, die trainen bij het stagebedrijf, en maakt de deelopdrachten zoals verderop beschreven en voegt deze samen in één portfolio. Dit portfolio wordt ingeleverd bij de docent van de opleider waar de opleiding gevolgd wordt. Om het eindexamen (praktijkexamen) af te mogen leggen, dienen alle (deel)opdrachten in het portfolio met een voldoende te zijn beoordeeld.
Hoe pak je dat aan?
De portfolio opdrachten worden door de deelnemer bij een stageplek uitgevoerd. Een fitnessondernemer of medewerker van de stageplek is de stagebegeleider, die het portfolio beoordeeld. Er moet samenwerking zijn met minimaal één ervaren trainer bij de stageplaats. Het wordt aangeraden om vooraf met deze persoon te overleggen of het mogelijk is alle opdrachten daadwerkelijk op de stageplek uit te voeren. De uitwerkingen van de deelopdrachten (het portfolio) worden ter controle ingeleverd bij de opleidingsdocent. De deelopdrachten inleveren en de goedkeuring ervan, zijn een voorwaarde om het praktijkexamen (Proeve van Bekwaamheid) in te gaan. Alle deelopdrachten worden individueel uitgevoerd: iedere kandidaat doorloopt een eigen stage en bouwt daarover een eigen portfolio op. Het portfolio wordt in de regel ingeleverd, na het volgen van de stageperiode en na het theorie-examen.
Het bronmateriaal, de kennis om het portfolio samen te stellen, is te vinden in het theorieboek Fitnesstrainer A van NL Actief en in het leerportaal van de opleider.
Instructie en begeleiding studiecoach
Vanuit EFAA opleidingen krijg je uitgebreide instructie, schriftelijk en op video, over het maken van het portfolio en in de praktijkdagen van de klassikale en live online lessen wordt het portfolio uitgebreid besproken. Tevens kan je gebruik maken van een studiecoach aan wie je doorlopend vragen kan stellen.
De deelopdrachten van het portfolio
Het portfolio wordt opgebouwd door het uitwerken van vijf deelopdrachten.
- Deelopdracht 1: Testen
- Deelopdracht 2: Het maken van een lessenreeks
- Deelopdracht 3: Het organiseren van een (mini) evenement
- Deelopdracht 4: Communicatie met klanten
- Deelopdracht 5: Communicatie in het team
Deelopdracht 1: Testen
Voor het goed kunnen maken van een fitnessprogramma voor een klant en zo op de persoonlijke wensen in te kunnen gaan, is het noodzakelijk om relevante test(en) af te kunnen nemen. Hierbij gaat het om een uitvoerbare fysieke inspanning, waaraan meetbare gegevens gehangen kunnen worden. Deze gegevens, in combinatie met de doelstellingen van de klant, dienen als uitgangspunt voor het maken van een fitnessprogramma.
Deelopdracht 2: Het maken van een lessenreeks
In de opleiding wordt veel aandacht besteed aan het aanleren van toestelgebruik (cardio en kracht) en freeweight techniek. In deze tweede opdracht maak je als deelnemende student een introductieprogramma voor het aanleren van toestelgebruik en/of de freeweight techniek gedurende 16 weken, waarbij je ervan uitgaat dat de klant 2x per week komt trainen.
Hierbij moet minimaal de beginsituatie van de klant beschreven worden, een één pagina overzicht van het introductieprogramma, met daarin beknopt de oefenstof en de doelstellingen van de verschillende trainingsmomenten, het niveau van de klanten dat je denkt te hebben behaald in week 3 na de eerste vijf lessen en vier lesvoorbereidingen aan de hand van het door NL Actief opgestelde lesvoorbereidingsformulier (LVF). Dus voor week 1 t/m 4, 5 t/m 8, 9 t/m 12 en 13 t/m 16. Hierbij moet het verband tussen de vier lesvoorbereidingen onderbouwd worden, dus het verband uit tussen de beginsituatie, doelstelling(en) en trainingsinhouden van LVF 1, waarom de doelstelling bij LVF 1 volgens jou SMART geformuleerd is, welke veranderingen er plaats vinden ten aanzien van de beginsituaties, doelstelling(en) en trainingsinhoud bij LVF 2 t/m 4 en hoe je de trainingen hebt opgebouwd of aangepast en waarom?
Deelopdracht 3: Het organiseren van een mini-evenement
Een ander onderdeel van het werk in een fitnesscentrum is het organiseren van kleinschalige evenementen. Je moet als deelnemer in overleg met het fitnesscentrum of het mogelijk is een minievenement te organiseren zoals bijvoorbeeld een bootcamp, fitnesschallenge, fitwalk evenement, senioren testdag of Fitrace challenge voor de klanten. Bespreek vooraf ook op hoe en met welke methode(n) je achteraf het evenement gaat evalueren. In deze opdracht moet je het mini-evenement en de doelstelling(en) ervan beschrijven, een draaiboek maken voor het mini-evenement, jouw eigen rol bij het evenement duidelijk omschrijven, een planning opstellen voor het evenement, je moet een foto van het evenement toevoegen en een evaluatie met tips en tops opnemen. Dit moet worden opgenomen in het portfolio.
Deelopdracht 4: Communicatie met de klanten
In deze deelopdracht is het de bedoeling dat je in het fitnesscentrum onderzoekt hoe het contact met de (potentiële) klanten verloopt. Hoe en wat wordt er gecommuniceerd met de klant, nog voordat de klant zich heeft aangesloten bij het fitnesscentrum? Hoe en wat wordt er gecommuniceerd met de klant, terwijl de klant verbonden is aan het fitnesscentrum? Hoe en wat wordt er gecommuniceerd met de klant bij een klacht of opzegging? Je moet dan drie zaken uit de antwoorden die je gevonden hebt benoemen, die volgens jou beter kunnen en dit ook onderbouwen. Daarna overleg je dit met de organisatie en geef je aan een nieuwe klant informatie over het centrum en wat hij of zij van de instructie kan verwachten. Hier maak je dan een verslag over met een omschrijving van wat je hebt uitgelegd, inclusief 2 tips en tops voor jezelf m.b.t. het uitvoeren van het gesprek.
Deelopdracht 5: Communicatie in het team
Voor deze laatste opdracht ga je op onderzoek uit in bij het stageadres, om uit te zoeken hoe het daar werkt met betrekking van functieomschrijvingen of afspraken die onderling zijn gemaakt door medewerkers m.b.t. onderhoud en reparatiewerkzaamheden in de fitnessruimte. Het kan zijn dat er geen plan of planning aanwezig is. In dat geval maak je opdracht B in plaats van deze. Is er wel een plan of planning? Dan maak je dus alleen deze opdracht. Deze opdracht bestaat uit, of er een plan is met betrekking tot het schoonmaken en repareren van fitnessapparatuur. Je moet dan die afspraken die gemaakt zijn binnen het team over het schoonmaken en repareren van de fitnessapparatuur omschrijven, van 2 instructeurs aangeven wat voor hen deze werkzaamheden praktisch betekenen en hoe ze met deze taken omgaan, hoe wordt nagegaan of iedereen zijn taken heeft uitgevoerd en of er voldoende informatie naar de manager gaat. Uiteindelijk geef je ook hierover aan welke 2 zaken jij zou veranderen en hoe.
Als er geen plan hiervoor is, dan wordt het dus opdracht B: Je onderzoekt en omschrijft dan wat de reden is waarom er geen helderheid is over de schoonmaak en reparatie van de fitnessapparatuur, hoe nieuwe personeelsleden erachter komen wat er op dit gebied van hen verwacht wordt, hoe nieuwe afspraken op dit gebied tot stand komen en hoe veranderingen bekend gemaakt worden en wat jouw mening hierover is. Je omschrijft als laatste dan hoe en welke structuur jij aan zou willen brengen in deze situatie met betrekking tot het schoonmaken en repareren van fitnessapparatuur.
Je portfolio wordt uiteindelijk eerst beoordeeld door de docent en daarna door de stagebegeleider. Als laatste wordt deze beoordeeld door een examinator.
EFAA helpt je graag met het vinden van een stageplaats. Wil je als sportcentrum stageplaats worden, mail naar info@efaa.nl.